Till innehåll

Problem med telefoni och bredband

I Sorsele kommun är vi ibland utsatta för allvarligare störningar i telefoni och bredband. Svenska telenät ska vara driftsäkra men är ändå sårbara för olyckor, sabotage, tekniska fel, väder och längre elavbrott.

Den allvarligaste konsekvensen är förstås fara för liv och hälsa. I värsta fall går det inte att larma 112 om du själv eller någon i din närhet skadar sig eller blir sjuk. Trygghetslarm riskerar också att sluta fungera. Om din operatör skulle drabbas av störningar kan du i normalfallet ringa 112 via en annan mobiloperatör. Vid vissa störningar fungerar inte detta.

Förebygg risken att drabbas av störningar

Post- och telestyrelsen, PTS, rekommenderar att det finns olika abonnemang i familjen. Det är inte säkert att samtliga aktörer har störningar bara för att en operatör drabbas. Man kan också ha ett kontaktkort från en alternativ operatör, som kan användas vid störningar.

Om störningarna är begränsade till mobiltelefonin och inte påverkar bredbandet kan vissa telefonmodeller ta emot och ringa wifi-samtal. Du kan ta reda på hur du aktiverar wifi-samtal hos din mobiltillverkare eller mobiloperatör.

Om det inte går att larma 112

Prova att ta ut SIM-kortet ur telefonen och ring 112. Om ingen mobiloperatör har täckning går det inte att ringa 112. Kommunen meddelar hur du kan larma 112 på en fysisk plats vid avbrott i telefonin via Sveriges Radio P4.

Avlasta mobilnäten vid en kris

  • Vid en allvarlig händelse kan mobilnäten blir hårt belastade. Det kan till exempel försvåra räddningstjänstens och polisens möjligheter att kommunicera. Du kan hjälpa till genom att: 
  • Avlasta mobilnäten. Ring bara med mobilen om du måste.
  • Avvakta. Om du har svårt att komma fram – vänta en stund. Upprepade uppringningar kan belasta näten ytterligare.
  • Kommunicera över internet. Meddelanden över internet belastar mobilnäten mindre. Försök använda alternativa meddelandetjänster om du kan. 
Senast uppdaterad den 18 november 2024