Till innehåll

Kommunens ansvar i en kris

Samhällets krisberedskap går ut på att arbeta förebyggande för att minska risker och förbereda sig för att kunna hantera det som ändå inträffar. Individen har ett eget ansvar, men även kommuner, länsstyrelser och andra myndigheter har ett ansvar.

Sveriges kommuner har ett så kallat geografiskt områdesansvar vid en kris eller annan allvarlig händelse. Det betyder att kommunen också har ansvar för de personer som vistas tillfälligt här. Ansvaret innebär att kommunen ska samverka och samordna planering och förberedelser, samordna krishanteringsåtgärder och information till allmänheten.

I Sverige går krishanteringen ut på att kriser ska hanteras av de som har ett ansvar även i normala situationer. Det är därför kommunerna inte tar över andra aktörers verksamhetsområden. Det är också meningen att verksamhet så långt som det är möjligt ska fungera som vid normala förhållanden. För kommunernas del handlar det till exempel om:

  • Skola
  • Äldreomsorg
  • Vattenförsörjning
  • Fjärrvärme
  • Räddningstjänst

Alla verksamheter och bolag i kommunen arbetar med en plan som talar om hur verksamheterna ska kunna hållas i gång både till vardags och under en kris. Vi arbetar också med att identifiera risker och sårbarheter och hur vi ska åtgärda dem.

Krisledningen

I kommunens arbete med krisberedskap ingår också att ha en krishanteringsorganisation som kan anpassas och förstärkas för att förbättra förmågan att hantera en kris.

De flesta händelser hanteras inom det ordinarie verksamhetsansvaret med möjlighet att förstärka arbetet med en krisledning inom tjänstemannaorganisationen. Dit hör till exempel beredskapssamordnare, kriskommunikatör och verksamhetsansvariga.

Krisledningsnämnden

En krisledningsnämnd kan aktiveras och utgöra en särskild och brådskande politisk ledning vid hantering av extraordinära händelser. Nämnden har möjlighet att fatta beslut om att överta hela eller delar av verksamhetsområden från övriga nämnder som anses nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsens art och omfattning.

POSOM-gruppen

En särskild beredskapsfunktion i kommunen är POSOM-gruppen, som har till uppgift att psykologiskt och socialt bistå kommuninvånare och de som vistas i kommunens vid extraordinär händelse, kris, större olycka eller annan allvarlig händelse.

Regional samverkan

Alla kommuner och de allra flesta av länets myndigheter som arbetar med krisberedskap har kommit överens om hur de ska arbeta tillsammans före, under och efter en samhällskris. Till exempel kan kommunerna be om hjälp med samordningen vid en samhällskris. Meningen med den regionala överenskommelsen är att skapa goda förutsättningar för samarbete när det krävs gemensamma åtgärder.

Senast uppdaterad den 20 mars 2024