Till innehåll
Vattenfontän ute på vatten

Medborgarundersökningen

Medborgarundersökningen genomförs i samarbete med Statistiska centralbyrån (SCB) och ger Sorsele kommuns invånare möjlighet att uttrycka sina åsikter om kommunen och dess verksamheter. Undersökningen täcker olika områden såsom boendemiljö och samhällsservice. Sorsele kommun har beslutat att delta i medborgarundersökningen vart tredje år.

Medborgarundersökningen är en attitydundersökning som genomförs i ett samarbete med SCB. I medborgarundersökningen får kommunens invånare tycka till om sin kommun och dess verksamheter inom flera olika områden, till exempel boendemiljö, skola och omsorg, samhällsservice, tillgång till utbildning, förtroende och underhåll av den offentliga miljön.

Sorsele kommun har beslutat att delta i medborgarundersökningen var tredje år och har hittills deltagit fyra gånger: 2009, 2017, 2020 samt 2023. Medborgarundersökningen gjordes om helt 2021. Det är därför inte möjligt att jämföra resultaten från 2023 mot tidigare undersökningar.

Vad används resultatet till?

Resultatet av medborgarundersökningen används bland annat i mål- och resultatuppföljning. Det är också en viktig barometer för Sorsele kommun för hur innevånarna upplever vår service och hur det är att leva och bo i Sorsele kommun. 

Svarsfrekvenser

2009 skickades undersökningen till 500 personer och svarsfrekvensen var 58 %. Från 2017 har undersökningen skickats till 800 slumpvist utvalda personer. 2017 var svarsfrekvensen 44 %, 2020 var svarsfrekvensen 47 % och 2023 37,43 %. Generellt har Sorsele kommun legat högt i sin svarsfrekvens, så även 2023. Att svarsfrekvensen minskar är en generell tendens som syns över hela Sverige.

Resultat 2023

Mer än hälften av de svarande bor utanför kommunens centralort och majoriteten av de svarande är över 50 år.

  • 93,9 % av kommunens invånare tycker att kommunen är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på.
  • 22,7 % av kommunens invånare upplever att man har mycket eller ganska stora möjligheter till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter.
  • 75,5% av kommunens invånare tycker att kommunen sköter sina verksamheter på ett mycket eller ganska bra sätt.
  • 66,6% av kommunens invånare kan rekommendera andra som inte bor i kommunen att flytta hit.

För 2023 går resultatet inte att jämföra med tidigare år. För att få ett riktmärke analyserades därför resultaten i jämförelse med liknande kommuner som också genomfört medborgarundersökningen. Sorsele kommun sticker ut i positiv bemärkelse för förskola, äldreomsorg och socialtjänst och för skötsel av gator och vägar och snöröjning. Sorseles medborgare har också mycket högt förtroende för kommunens politiker, även i jämförelse med liknande kommuner.

Sorsele kommun sticker ut negativt vad gäller tillgång till hälso- och sjukvård inom rimligt avstånd, gymnasieskola, resor och kommunikationer samt bibliotek, kulturliv och mötesplatser.

Tidigare års undersökningar

Undersökningen har utvecklats för att vara mer på detaljnivå. Tidigare var det till exempel möjligt att se att det finns ett missnöje med våra idrottsanläggningar, men inte om missnöjet rör öppettider, slitage på lokalerna, tillgänglighet till användning eller någonting annat. 

För undersökningar som genomförts innan 2022 har svaren sammanställts i betygsindex. Det första indexet är Nöjd-Region-Index och bedömer Sorsele kommun som plats att leva och bo på. Över tid har medborgarna i Sorsele kommun blivit mer nöjda med kommunen som plats att leva och bo på.

  • 2009 låg NRI på 57 jämfört med rikets 64.
  • 2017 låg NRI på 60 jämfört med rikets 60.
  • 2020 låg NRI på 62 jämfört med rikets 60.

Även det att rekommendera andra att flytta till kommunen har höjts:

  • 2009 kan 39 procent starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till Sorsele kommun.
  • 2017 kan 46 procent av medborgarna i Sorsele kommun starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till kommunen.
  • 2020 kan 51 procent av medborgarna i Sorsele kommun starkt rekommendera vänner och bekanta att flytta till kommunen.

Överlag finns det vissa frågeområden som återkommer genom åren och som det finns en missnöjdhet med. Dit hör till exempel gymnasieskola, kommunikationer, gång- och cykelvägar, fritid och kultur samt förtroende och möjlighet till påverkan. Till frågeområden som generellt har hamnat högt i jämförelse med riket genom åren hör trygghet, räddningstjänst samt vatten och avlopp.

Sammanfattning

Medborgarundersökningen ger en viktig indikation på hur invånarna uppfattar Sorsele kommun och dess verksamheter. Trots positiva resultat inom vissa områden finns det utmaningar som kommunen behöver adressera för att förbättra servicen och livskvaliteten för sina invånare.

Senast uppdaterad den 24 april 2024