Till innehåll

Hemtjänst

Människors förutsättningar kan förändras genom ålder, eller någon form av handikapp eller funktionsnedsättning så att de behöver insatser från andra för att klara det dagliga livet.

Vem kan få hemtjänst?

Du som behöver hjälp och stöd i hemmet på grund av sjukdom eller funktionshinder kan ansöka om hemtjänst – att få hjälp med din vardag i ditt eget hem.

Vad kan du få hjälp med?

Omvårdnadsinsatser

Omvårdnad är till exempel hjälp med att äta och dricka, klä på sig och sköta personlig hygien.

Serviceinsatser

Service är till exempel städning, tvätt, ärenden och inköp.

Social aktivering

Aktiviteter är till exempel utevistelse och ledsagning.

Matdistribution

Färdiglagad mat som levereras till det egna hemmet. Maten levereras kall, är man i behöv av hjälp att värma matlådan kan hemtjänsten hjälpa med detta.  Beroende på var i kommunen du bor så kan maten levereras för några dagar framåt.

Trygghetslarm

Trygghetslarmet ska öka säkerheten för personer som löper risk att drabbas av fall eller hastigt påkomna sjukdomstillstånd, och som har svårt att tillkalla hjälp. Larmet ska användas i nödsituationer av medicinsk karaktär eller vid olyckshändelse. Det får inte användas för att tillkalla personal från hemtjänsten för att utföra ordinarie omsorg. När du fått ditt larm installerat får du samtidigt en larmknapp som du kan bära runt handleden eller halsen.

Hur ansöker jag om hemtjänst?

Ansökan om hemtjänst gör du hos kommunens biståndshandläggare. Du kan även kontakta biståndshandläggaren för att boka ett informationsbesök där ni pratar igenom din situation och hur kan få mer information om insatserna. Du kan kontakta biståndshandläggaren och lämna en muntlig ansökan eller så kan du lämna in en skriftlig.

Beslut

Handläggningstiden brukar variera mellan 1-4 veckor beroende på vad du ansöker om. Stora utredningar där handläggaren behöver få in läkarintyg eller andra bedömningar kan ta längre tid. När handläggaren tagit beslut så får du hem ett skriftligt beslut.

Överklagan

Om du inte beviljats det du ansökt om, har du rätt att överklaga. Information om hur det går till får du från din handläggare på socialtjänsten eller så kan du läsa mer här.

Vad kostar hemtjänst?

Avgiften räknas ut efter hur stor din inkomst är och efter hur mycket hjälp du har.

Hur säger jag upp eller ändrar insatser?

Om du vill förändra dina insatser eller säga upp insatser så kontaktar du biståndshandläggaren.

Personal och kompetens

I Sorsele finns 4 arbetsgrupper inom hemtjänsten, en grupp i Ammarnäs, en grupp i Gargnäs och två arbetsgrupper i Sorsele. I Sorsele finns även nattpatrullen. Totalt finns 30 anställda i hemtjänsten och 86 % av dem har undersköterskeutbildning.

I Sorsele finns endast kommunal hemtjänst.

Kontaktperson och genomförandeplan

Det är viktigt för oss att du känner inflytande över hur dina beviljade insatser utförs. För att veta vad som är viktigt för dig och för att du ska få omsorg och service på bästa sätt, utses en fast omsorgskontakt som ansvarar för att din hemtjänst fungerar på bästa sätt för dig.

Tillsammans med dig upprättar vi en genomförandeplan som är en överenskommelse mellan dig som kund och oss som utförare. I genomförandeplanen framgår vilket stöd du önskar få utifrån ditt biståndsbeslut. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt vilket innebär att vi planerar och utför insatser på ett sådant sätt att du ges möjlighet att ta tillvara dina egna resurser och möjligheter. Genomförandeplanen uppdateras minst två gånger om året.

 

Senast uppdaterad den 13 juli 2023