Till innehåll

Information om kabelsträckan till Ammarnäs

Onsdagen den 3 juli uppstod ett avbrott i Telias nät till Ammarnäs, som medförde att all mobiltäckning i Telias nät försvann. Telia meddelar att de sedan i somras har arbetat intensivt med att hitta en permanent lösning för kabeln i Ammarnäs.

Sorsele kommun felanmäler som kund till Telia alla fel och brister som vi upptäcker och försöker också att göra det vi kan för att underlätta för Telias arbete genom att förse nätägaren med underlag.

Om du som privatperson upptäcker skador anmäler du dessa direkt till Telia: https://www.natet.telia.se/anmal-skada/skada

Telia ska återkomma om hur arbetet med inspektion och återställning framskrider, men meddelar tills vidare följande:

Hur går det med att säkra kabeln i Ammarnäs?

Sedan i somras har vi arbetat intensivt med att hitta en permanent lösning för kabeln i Ammarnäs. Arbetet har inkluderat tekniska analyser, inventering av nätet i området, planering och förberedelser för att återställa en permanent och driftsäker kabelsträcka. Utifrån det har vi tagit fram en plan för en större insats för att återgå till luftburen kabel, där ingår att säkerställa och bygga en ny stolpsträcka. Under hela processen har vi haft tät kontakt och ett bra samarbete med kommunen för att säkerställa att arbetet fortskrider smidigt och effektivt, och vår ambition är att det ska vara klart under hösten.

Varför gräver ni inte ned kabeln?

Vi gör alltid en bedömning utifrån flera faktorer, inklusive geografiska förutsättningar och kostnader, samt att lösningen ska fungera rent praktiskt. Det innebär att vi ibland gräver ned kablar och ibland använder luftledningar. I det här fallet gör vi det snabbast och säkrast genom att återställa till en luftledning, och på en ny stolpsträcka.

 

Senast uppdaterad den 23 september 2024