Därför valde vi en konsultlösning för kommunchefens vikariat - och detta kostar det
Under våren 2024 behövde Sorsele kommun ersätta vår ordinarie kommunchef, som gick på föräldraledighet. För att hitta rätt kompetens snabbt – och samtidigt följa lagen om offentlig upphandling – gick kommunen ut med en öppen upphandling där totalt sju företag lämnade anbud varav ett inte gick till utvärdering. Avtalet tilldelades efter utvärderingen Janne Ask Consulting.
Sammanfattning
Sorsele kommun valde en konsultlösning eftersom den ordinarie kommunchefen gick på föräldraledighet och det bedömdes för svårt att snabbt hitta rätt kompetens via rekrytering. Upphandlingen genomfördes enligt lag, och Janne Ask Consulting vann med lägst pris. Konsultkostnaden har rapporterats som 196 000 kr/mån, men den faktiska kostnaden är 129 600–164 000 kr exkl. moms. Moms kan inte räknas med då det varken är en utgift eller en inkomst för företag och momspliktiga organisationer. Detta innebär en merkostnad på drygt en halv miljon kr över 13 månader. Upphandlingen sköttes inte enbart av Kjell Öjeryd, utan också av Marie Quinonez Gonzales (tidigare Strinnholm) och upphandlingsenheten. Kraven som ställdes på konsulten i upphandlingen gällde minst fem års erfarenhet som kommunchef/kommundirektör samt arbete på strategisk nivå i en kommun med liknande förhållanden som Sorsele, inte att man jobbat i fem år som kommunchef i en kommun som Sorsele som påståtts. HR-kompetens var inget krav – bara ett möjligt inslag i uppdraget.
Vad kostar det – egentligen?
Det har framkommit påståenden om att kommunen betalar en "monsterlön" på 196 000 kr/månad för den tillförordnade kommunchefen. Vi förstår att det är upprörande, men vill också reda ut siffrorna.
Janne Ask Consultings anbud räknades på 800 kr/timme exklusive moms. Anbudet skulle lämnas per 40 timmars vecka, och anbudet var därför 32 000 kr/vecka. Anbudet skulle också innehålla resekostnader. Janne Ask Consulting räknade ett pris på 50 kr per mil och ett reseavstånd på 8 mil enkel resa. Anbudet avseende resa var 400 kr/vecka exklusive moms.
Det här innebär att företaget fakturerar:
- 32 000 kr per vecka i arvode (exkl. moms)
- 400 kr per vecka i reseersättning (exkl. moms)
- Totalt per 4-veckorsmånad: 128 000 kr + 1 600 kr = 129 600 kr exkl. moms
- Totalt per 5-veckorsmånad: 162 000 + 2000 kr = 164 000 kr exkl. moms.
- På detta tillkommer 25 % moms, vilket gör att kommunen betalar ca 162 000 kr/månad inkl. moms för en 4-veckorsmånad.
- I månader med fem veckor kan totalsumman bli upp till 202 500 kronor inkl. moms.
Summan 196 000 kr inkl. moms, som är den siffra som media rapporterat, inkluderar moms och är ett snitt över 13 månader. Det är dock inte en lön – utan ett fakturerat totalpris från ett företag med F-skattsedel. Det inkluderar bland annat:
- Arvode för arbete
- Eget ansvar för semester, tjänstepension, sjukförsäkring och sociala avgifter
- Försäkringar, administration och redovisning
Samt moms, som inte är en inkomst eller en intäkt – utan en mervärdesskatt som går till staten. När ett företag fakturerar för ett uppdrag ansvarar företagaren för att betala inkomstskatt och sociala avgifter, precis som en arbetsgivare gör för en anställd. Det innebär att av det fakturerade beloppet (exklusive moms) går i regel cirka 45-55 % bort i skatt, avgifter och pensioner, beroende på bolagsform. Till skillnad från en anställd får alltså inte konsulten ”behålla” hela summan.
Vad är moms – och varför räknas den inte som lön eller utgift?
När ett företag fakturerar kommunen läggs det alltid på 25 % moms (mervärdesskatt) ovanpå det egentliga priset. Det är viktigt att förstå att moms inte är en inkomst för företaget eller en utgift för kommunen – det är en skatt som företaget bara hanterar åt staten. Momsen skickas alltså vidare till Skatteverket.
För kommunen gäller det motsatta: vi betalar moms – men får dra av samma moms i redovisningen, eftersom kommunen är en momspliktig verksamhet. Det betyder att kommunens faktiska kostnad är priset utan moms. Så även om media rapporterar totalsumman med moms (t.ex. 196 000 kr), så är det inte den kostnad kommunen faktiskt belastas med – utan i praktiken som mest 164 000 kr/månad. Det är en viktig skillnad att förstå.
Skillnaden mellan ordinarie kommunchef och konsult
Den faktiska lönekostnaden för vår ordinarie kommunchef (inklusive sociala avgifter) är 109 712 kr/månad. Konsultlösningen innebär alltså en merkostnad för Sorsele kommun jämfört med att ha en anställd, som vi tidigare har informerat om. Skillnaden blir större i månader med fem veckor, men mindre än vad media rapporterat när man jämför på rätt grunder. Totalt innebär det en merkostnad på knappt 20 000 kronor per fyraveckorsmånad, och 54 288 kronor per femveckorsmånad. På 13 månader är skillnaden totalt en merkostnad för Sorsele kommun på drygt en halv miljon kronor.
Att anlita en konsult behöver inte per automatik bli dyrare för kommunen i jämförelse med att anställa någon som vikarie.
Varför inte internrekrytera?
Föräldraledigheten beräknades vara i 1,5 år och därför var valet att inte tillförordna någon som redan är anställd i kommunen. Organisationens erfarenhet, och för ordinarie kommunchef personligen, är att det är mycket tufft att hantera två tunga uppdrag samtidigt.
Varför använda en konsult?
Sorsele kommun har erfarenhet av flera tidigare rekryteringar av kommunchefer. Det fanns en medvetenhet om att det är mycket svårt att hitta en kommunchef, i synnerhet en som har möjlighet att börja med kort varsel. Därför togs beslutet att lägga ut konsultuppdraget via ett upphandlingsförfarande. Kommunstyrelsens allmänna utskott gav kommunchef Marie Quinonez Gonzales och kommunstyrelsens dåvarande ordförande Kjell Öjeryd i uppdrag att ansvara för processen med att ta fram ett upphandlingsunderlag, en kravspecifikation samt avtal för tjänsten tillsammans med upphandlingsenheten i Arvidsjaur, som Sorsele kommun köper tjänst av för att sköta upphandlingar. Kommunstyrelsens ordförande gavs också mandat att fatta beslut i ärendet och tilldela vinnande anbudsgivare kontrakt.
Hur kunde det bli så dyrt?
Det fanns en budget för upphandlingen, som delvis består av den lönekostnad som annars skulle ha gått till Marie Quinonez Gonzales. Detta har framgått i tidigare kommunikation i frågan. Sorsele kommun var mycket måna om att hitta en lösning som också var ekonomiskt fördelaktig. Om inkomna anbud överskred den budget som var satt kunde också upphandlingen avbrytas.
Påverkar det här skolan, äldreomsorgen eller annan verksamhet?
Nej. Kostnaden för konsulten har inte inneburit att pengar tagits från andra verksamheter. Det finns en särskild budget för kommunchefens verksamhet, där också kommunchefens ordinarie lön ingår. I samband med att uppdraget upphandlades sattes en kostnadsram upp. Hade anbuden överskridit ramen hade upphandlingen avbrutits.
Vi har full förståelse för att frågan väcker engagemang, både hos medborgare och våra anställda. Därför är det viktigt för oss att vara öppna med hur kostnaden ser ut och vad som motiverat lösningen.
Kraven som ställdes i upphandlingen
Det har påståtts att upphandlingen ställde krav på att den tillförordnade kommunchefen skulle ha särskild HR-kompetens och ha arbetat som kommunchef i en liknande kommun som Sorsele i minst fem år. Det är en missvisande sammanblandning av uppdragets beskrivning och en förenkling av de formella upphandlingskraven.
Det faktiska uppdraget omfattade en bred roll där konsulten, vid behov, kunde komma att hantera frågor inom HR och andra verksamhetsområden – detta var ett sätt att skapa beredskap i en organisation där flera nyckelpositioner var tillfälligt vakanta. Det var däremot inte ett urvalskriterium i upphandlingen.
De faktiska, prövade kraven var att konsulten skulle ha:
- Minst fem års tidigare erfarenhet som kommunchef eller kommundirektör i en svensk kommun.
- Erfarenhet från strategisk nivå i minst en kommun med liknande förhållanden som Sorsele.
- Relevanta utbildningsmeriter.
Därutöver utvärderades personliga egenskaper.
Sex anbudsgivare föll på den andra punkten, erfarenhet från strategisk nivå i minst en kommun med liknande förhållanden som Sorsele. Enligt upphandlingen kunde liknande förhållande avse olika faktorer, till exempel antal invånare, organisationsstruktur, antal helårsanställda, näringslivsstruktur eller placering. En kommun med 31 500 innevånare ansågs till exempel inte utgöra liknande förhållanden som i Sorsele kommun. Även oaktat detta lämnade Janne Ask Consulting det mest fördelaktiga priset jämfört med övriga anbudsgivare.
Får Marie Quinonez Gonzales halva sin lön under föräldraledigheten?
Det går rykten om att Marie Quinonez Gonzales har en uppgörelse om att få halva sin lön under föräldraledigheten. Detta stämmer inte. Marie Quinonez Gonzales omfattas i likhet med andra tjänstepersoner av kollektivavtalet Allmänna Bestämmelser, som är ett avtal tecknat mellan arbetsgivarorganisationen SKR/Sobona och flera fackliga organisationer i kommunsektorn.
Enligt avtalet har anställda som jobbat i minst 180 dagar ett föräldrapenningtillägg som består av 10 % av lönebortfallet – alltså tio procent av skillnaden mellan vad man brukar tjäna och vad man får i föräldrapenning – under 180 dagar. Personer med högre löner får också en kompletterande ersättning, föräldralön, i upp till 270 dagar som ger ett tillägg som motsvarar 77,6 % av lönebortfallet – alltså 77,6 % av skillnaden mellan vad man brukar tjäna och vad man får i föräldrapenning. Det gäller endast för de dagar som är inkomstbaserade och inte de dagar som ligger på grund- eller lägstanivå.
Men: det här är inte en särskild uppgörelse eller en oegentlighet, utan omfattar alla kommunanställda i Sverige med samma kollektivavtal.
Texten publicerades initalt den 18 juni och kompletteras löpande med fler frågor och klagöranden.