Till innehåll

Färdiga projekt

Under senaste åren har Sorsele kommun drivit och medfinansierat ett antal projekt med syfte att stärka näringslivet i kommunen. Vi vill ge er möjlighet att ta del av vilka projekt som varit verksam i och för Sorsele och vilket resultat som projekten levererat.

SIKT

SIKT- Samverkan för Integration, Kompetensförsörjning och Tillväxt syftade till att bidra till arbetskrafts- och kompetensförsörjning utifrån målgruppen nyanlända och utrikesfödda. Projektets mål var att fler inom målgruppen nyanlända och utrikesfödda skulle nå egen sysselsättning. Projektet bedrevs i kommunerna Åsele, Dorotea, Vilhelmina, Sorsele och Storuman tillsammans med Arbetsförmedlingen. Projektägare var Region Västerbotten. Projektet utgick från ett antal så kallade jobbspår, vilket hade identifierats och utformats av kommunerna tillsammans med Arbetsförmedlingen och var baserade på det kompetensbehov som fanns i respektive kommun. Jobbspåren var ett sätt att kombinera språkutbildning med kortare yrkesutbildning tillsammans med praktik hos potentiella arbetsgivare

      

Möjligheternas Region

 

Projektet Möjligheternas Region har bedrivits från 1 september 2015 till sista augusti 2018. Projektet har främst jobbat med nystartsrådgivning, affärsutveckling och innovationer. I projektet har Mathias Bäcklund jobbat som affärscoach i Sorsele och har under tre år träffat både befintliga företagare och personer som önskat hjälp med att starta företag. Det finns ett antal filmer framtagna både med information om vad projektet erbjudit men även resultat av verksamheten. Dessa filmer hittar du på projektets Youtube-sida. Projektets formella slutrapport och publika slutrapport finns på hemsidan www.mojligheternasregion.se.

Destination Capacity Building in Swedish Lapland

Destination Capacity Building var ett offensivt strukturfondsprojekt som drevs under 2,5 års tid från hösten 2015 till årsskiftet 2017/2018. Samverkansprojektet drevs av totalt sjutton kommuner och destinationsbolag i Swedish Lapland och målet var en fördubblad besöksnäring till 2020. Målgruppen för projektet var små och medelstora företag och fokuserade på tre insatsområden: destinationsutveckling, affärs- och produktutveckling samt marknadsutveckling. Lokalt hade vi 30 inskrivna företag som fick stöd i sin marknadskommunikation varav 17 medverkade i affärsutvecklingsprogrammet ASSL, och under tiden för projektet skapades 70 nya produkter. Ann-Kristine Vinka jobbade som projektledare, Maria Broberg som digital kommunikatör. Nedan kan ni se ett urval projektresultat.

Näringslivsutveckling i Möjligheternas Region

Projektet Näringslivsutveckling i Möjligheternas Region är ett samverkansprojekt mellan åtta inlandskommuner, Dorotea, Lycksele, Malå, Norsjö, Storuman, Vilhelmina, Åsele och Sorsele. Projektet kommer med start 1 september 2018 till december 2020 att jobba för fler växande företag. Det kommer att göras insatser inom områdena generationsväxling, kompetensförsörjning, kapitalförsörjning, innovationer i befintliga företag och större marknad. I Sorsele jobbar Lage Byström som affärscoach i denna satsning. Projektet finansieras av tillväxtverket, Region Västerbotten och de åtta deltagande kommunerna. Mer information om projektet går att finna på hemsidan www.mojligheternasregion.se.

Känner du att någon av insatsområdena är intressant för dig så är du välkommen att kontakta näringslivskontoret redan idag.

Vill du veta mer kan du läsa mer i beslutet från Tillväxtverket.

Business Capacity Building in Swedish Lapland

Projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland, förkortat BCD, är ett samverkansprojekt som drivs över hela Norrbottens län och delar av Västerbotten. Besöksnäringsorganisationen Swedish Lapland Visitors Board är samverkanspart tillsammans med sexton kommuner eller lokala destinationer varav Sorsele kommun är en av dessa. Projektet tar vid där det föregående projektet med likartat namn – Destination Capacity Building in Swedish Lapland – avslutades vid årsskiftet.

Målgruppen för BCD är små och medelstora företag och syftar till att de ska vidareutveckla sin kompetens och öka sin konkurrenskraft. Projektet är uppdelat i två olika insatsområden. Det ena är affärsutveckling, och där jobbar vi med kompetenshöjande och coachande insatser. Det kan till exempel handla ökad marknadskännedom, att pröva nya marknader, utveckla sitt värdskap, digital kommunikation, distribution och prissättning. Det andra insatsområdet är marknadsutveckling. Här jobbar vi med bland annat digitala kampanjer för att locka resenärer till destinationen Swedish Lapland och Sorsele kommun som plats.

BCD finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och deltagande kommuner.

Senast uppdaterad den 23 mars 2023