Lyssna

Lättläst om corona

Alla pratar om coronaviruset. Många människor i hela världen har blivit sjuka, och många är rädda. Det är viktigt att ha rätt information. Här är några frågor och svar om coronaviruset.

Just nu sprids corona över hela världen. Corona är ett virus.
Viruset kan göra så att man blir sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
Många människor blir bara lite sjuka.
Men sjukdomen kan vara farlig för äldre personer
och andra som redan är sjuka.
Viruset smittar lätt mellan människor.

Hur smittar det?

Viruset smittar från människa till människa.
Det smittar när en sjuk person nyser eller hostar.
Smittan kommer med små, små droppar.
Det smittar ofta inom familjen.
En person som bara är lite sjuk kan också smitta.
Det är lätt att få virus på händerna.
Sedan tar man i ansiktet med händerna, och då blir man smittad.

Vilka symptom ger covid-19?

Man kan få hosta.
Man kan få problem att andas.
Man kan få feber.

Finns det medicin?

Nu finns det ingen medicin.
Men många arbetar med att göra
en medicin mot covid-19.

Vad ska jag göra?

Vi måste alla hjälpas åt för att minska att corona sprider sig.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket!
Ta dig inte i ansiktet.
Gå inte dit mycket folk samlas.

Stanna hemma
om du känner dig sjuk

Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk
och två dygn till.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med dina luftvägar
  • Feber

Du ska också låta bli att gå till
bibliotek eller andra platser
där det är många människor.

Skydda de äldre
och de mest sårbara

Har du anhöriga eller bekanta
som bor på äldreboende
ska du inte besöka dem.
Det gäller även om du är helt frisk.

Besök inte anhöriga på sjukhus
om det går att undvika.
Låt bli sådana besök helt
om du känner dig sjuk.

Besök äldre i deras hem
endast om det verkligen är nödvändigt.

Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av corona-viruset.

Förbjudet att besöka
vissa boenden

Hemmen där gamla bor kommer nu att stänga
och inte längre ta emot besökare.
Vid ett besöksstopp gäller det här:

  • Boendet berättar det för de boende och anhöriga.
  • Ingen får besöka boendet.
    Personalen gör allt för att hjälpa till
  • med kontakterna mellan boende och deras anhöriga.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.

Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska barnet stanna hemma.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem att andas
  • Feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.

Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.

Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.

Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.

Så här jobbar Sorsele kommun

Sorsele följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.

Senast uppdaterad den 23 mars 2020