E-faktura privat

Elektronisk faktura (e-faktura)

Om du är ansluten till en internetbank kan du få dina fakturor från Sorsele kommun, SorseleBo och Sorsele Värmeverk elektroniskt.
På e-fakturan är alla uppgifter ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera och godkänna fakturan.
E-fakturan är skyddad så att inga uppgifter i den kan förändras eller läsas av någon annan.




Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Anmälan gör du via din internetbank, där du letar upp listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Välj Sorsele kommun (alt SorseleBo, Sorsele Värmeverk) och fyll i ansökningsformuläret.

Vilken information finns på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som finns på pappersfakturan.

När får jag e-fakturan?
Den kommer till din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

När ska e-fakturan betalas?
När du har kontrollerat och godkänt din faktura ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura?
Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.

Vad händer om jag missar att betala?
Betalningspåminnelse i pappersform skickas ut.

Får jag en pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Kan jag kombinera e-faktura med autogiro?
Ja, du kan ansöka om att dina e-fakturor ska betalas med autogiro.
Det innebär att du får en e-faktura, som inte behöver godkännas och som automatiskt betalas på förfallodagen. Anmälan till autogiro gör du genom att fylla i och skicka in en autogiroanmälan.

Har jag möjlighet att betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank?
Ja, då fyller du i både dina och kundens uppgifter på anmälningsformuläret.

Vad händer om jag byter bank?
Du måste anmäla till din nya internetbank att du även fortsättnigsvis vill få e-fakturor från Sorsele kommun.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
På din internetbank letar du upp en meny eller liknande för avanmälan av e-faktura och följer instruktionerna.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-fakturan?
Om du har frågor om betalningen av fakturan ska du kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

 

 

 


Senast uppdaterad: 2017-03-13
Uppdaterad av: Jeanette Eklund